Çocuğuma Tuvalet Eğitimini Kazandırırken Yapmam ve Yapmamam Gerekenler Nelerdir?

Psikolojik Danışman Sena Arslan

Tuvalet eğitimi çocukların hayatındaki kritik dönemlerden biridir ve çocuğun bu dönemi sağlıklı bir şekilde geçirmesi, kişiliği açısından çok önemlidir.

18-36 ay çocukların tuvalet alışkanlığı kazanmaları için uygun yaş dönemidir. Bireysel farklılıklar olmasıyla beraber bu dönemde çocuklar, dürtülerini ve kaslarını kontrol edebilecek olgunluk düzeyine ulaşmaktadır. Çocuktan gelen sinyaller ile çocuğunun bedensel, ruhsal olarak hazır olduğunu hisseden ebeveynler kendi tutum ve davranışlarına dikkat ederek bu sürece başlayabilirler.

Peki çocuğa sağlıklı bir şekilde tuvalet eğitimi kazandırılması için ebeveynlerin YAPMAMASI gereken davranışlar nelerdir?

  • Ebeveynler olarak tuvalet eğitimini zihninizde büyütmeyiniz ve olağanüstü bir süreç olarak değerlendirmeyiniz. Her insanın bu süreci yaşadığını unutmayın.
  • Tuvalet alışkanlığı kazandırmaya başlamak konusunda aceleci davranmayın. Çocuğunuzun bu sürece hazır olup olmadığını tespit etmeye çalışın.
  • Ebeveyn bu dönemde sabırsız bir tavır sergilemekten kaçınmalıdır .Bu alışkanlığın hemen kazanılmadığı ve kazanılması için bir sürece ihtiyaç duyulduğu unutulmamalıdır.
  • Bu dönemde çocuğun başarılı olduğu anlar gibi başarısız olabileceği anlar da olduğu unutulmamalıdır.
  • Çocuğun tuvaleti ile ilgili sorduğu sorular küçümsenip, geçiştirilmemelidir. “Tuvaletim şimdi nereye gitti?” tarzı sorulara “kayboldu, yok oldu” gibi cevaplar verilmemelidir. “Tuvaletin uzun bir yolculuğa çıktı” tarzında hikayeleştirerek cevap verilmelidir.
  • Ebeveyn bu dönemde plansız olmamalıdır. Tuvalet eğitimini kazandırmak için yapması gerekenleri mutlaka belirlemelidir. (ödül ne olmalı?, lazımlık mı, tuvalet mi?)
  • Anne ve baba çocuğun tuvalet eğitimi ile ilgili çocuğun yanında olumsuz söylem ve davranışlarda bulunmamalıdır, çünkü çocuklar her şeyin farkındadır. Bu durum çocuğun tuvalet eğitimi kazanabilmesine dair olumsuz bir inanca sahip olmasına neden olur.
  • Çocuğa zorla tuvalet eğitimi verilmekten kaçınılmalıdır. Çocuktan gelecek olan sinyaller (pantolonunu indirilebilmesi, tuvaleti geldiğinde belirtiler sergilemesi ) ebeveynler için yol gösterici olmalıdır.
  • Çocuğun tuvaletini kaçırdığı durumlarda azarlanmamalıdır, kötü söz söylenmemeli, korkutulmamalı ve asla şiddet uygulanmamalıdır. Gereksiz övgülerden de kaçınılmalıdır.
  • Ebeveyn tutarsız olmamalıdır. Çocuğun gündüz bezsiz bir şekilde dolaşmasına izin verip gece bezleme işleminin yapılmaması gerekir. Alışkanlık kazandırılmak isteniyorsa çocuk her an bezsiz olmalıdır.
  • Çocuğun peşinde sürekli “Tuvaletin var mı?”tarzı söylemlerle dolaşılmamalıdır. Bu soruların sıkça sorulması çocuğun strese girmesine neden olacaktır.
  • Çocuğun tuvaleti geldiğini hissettiğiniz an çok yavaş olmamakla beraber, telaşlı da davranılmamalıdır. Bu durum sizdeki kaygı ve telaşın çocuğun da yaşamasına neden olacaktır.
  • Çocuğun tuvaleti “pis, kötü” diye nitelendirilmemelidir. Çocuk kötü ve pis olan bir şeyi yapmak istemeyecektir.
  • Bu dönemde çocuğu kabızlığa neden olacak gıdalarla beslemek yanlış olacaktır. Çocuğun kakasını yaparken canının acımasına ve sürekli tuvaletini tutmasına neden olacaktır.
  • Tuvalet eğitimi sırasında çocukta stres yaratabilecek durumlar varsa (taşınmak, kardeş doğumu, kayıplar) eğitim süreci durum normalleşme gösterene kadar ertelenmelidir.

Çocuğun bu dönemde özgür ve rahat olması süreci hızlandıran en önemli faktördür. Çocuğunuzun özgür ve rahat bir tavırda olmasını istiyorsanız sürecin başında ebeveynler olarak kaygılı, karamsar bir tutum sergilemeyin.

Paylaş




 E-Posta Aboneliği




 Etkinlik Takvimi

Beyin ve Çocuk